بین ‏المللی‏ سازی سازمان از منظر مدل آپسالا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

2 دانشگاه تهران

چکیده

افزایش حجم تجارت جهانی و تغییرات مربوط به آن در محیط اقتصادی کشورها، سبب افزایش رقابت در کسب وکارها گردیده و بین‏المللی‏سازی را از طریق صادرات خدمات فنی و مهندسی به یکی از مؤلفه‏های اساسی استراتژی‏های کسب وکار در بسیاری ازکشورهای جهان تبدیل نموده است. علیرغم وجود مدل‏های متفاوت برای بین‏المللی‏سازی شرکت‏ها مدل آپسالا، یکی از مدل‏های رایج در بسیاری از کشورها است و با یک فرآیند دقیق و تدریجی و با توجه به فاصله روانی با کشورهای هدف، فرآیند صادرات کالا وخدمات فنی و مهندسی را توسعه می‏دهد. این مدل با عملکردی چهار مرحله‏ای از طریق صادرات موردی خدمات، صادرات از طریق نماینده، صادرات از طریق ایجاد شعبات و درنهایت با ارائه خدمات از کشور هدف، سازمان را بالغ می‏نماید. این تحقیق از حیث هدف،کاربردی و از حیث روش، پیمایشی است و با مطالعات کتابخانه‏ای و مصاحبه با خبرگان و همچنین تحلیل دقیق معیارهای فاصله روانی منطبق بر مدل آپسالا انجام شده است. با توجه به بررسی‏ها، معین شد نقاط ضعف ارائه شده برای 7این مدل درحوزه کارهای عمرانی برای ایران و کشورهای منطقه نسبت به نقاط قوت ناشی ازکوتاهی فاصله روانی حاصله از مشترکات فی‏مابین، ناچیز بوده و به نظرمی‏رسد مدل آپسالا درصادرات خدمات فنی و مهندسی ایران با کشورهای اسلامی و منطقه‏ای مدلی مناسب است و همچنین با تمرکز برکشورهای همسایه ایران برای تعیین کشورهای هدف در امر صادرات خدمات فنی و مهندسی،کشورهای عراق و افغانستان در اولویت اول و کشورهای عمان و قطر دراولویت‏های بعدی قرار دارند.

کلیدواژه‌ها