ارائه الگویی برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت.مدیریت.دانشگاه آزاد تهران مرکز.تهران .تهران

2 عضو هیئت علمی وابسته دانشگاه امام حسین (ع)

3 برون مرزی

چکیده

تجارت خدمات طی چند دهه اخیر، به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه دارای روندی رو به رشد بوده است. صادرات خدمات علاوه بر توسعه بخش کالایی، باعث اشتغال‌زایی، بهبود تراز تجاری و رشد اقتصادی کشورها می‌شود. در این پژوهش الگو توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی طراحی شد. ایـن تحقیـق از حیـث هدف، کاربـردی و از حیـث روش، پیمایشـی اسـت و بـا مطالعـات کتابخانه‌ای و مصاحبه صورت پذیرفت. درنهایت در بخش مصاحبه 20 نفر از خبرگان و متخصصان باتجربه شناسایی شدند که حاضر به همکاری با محقق گردیدند پس از مطالعه مبانی نظری، بر مبنای مجهولات ادبیات تحقیق، سؤالات مصاحبه طراحی و پس از انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته و تجزیه‌وتحلیل آن، عوامل تأثیرگذار شناسایی و ازنظر خبرگان به تائید رسیده است. جامعه آماری شامل خبرگان شرکت‌های فعال صادرکننده خدمات فنی مهندسی بود. پس از احصاء عوامل، تحلیل عاملی انجام‌شده و برای هر عامل ضریب مسیر طراحی گردید. عوامل 1- استاندارد، 2- فنی، 3- سیاسی و 4- مدیریت بازرگانی به ترتیب عوامل اصلی مؤثر بر توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی تعیین شدند. عامل استاندارد با چهار مؤلفه 1- خدمات، 2- رویه مدیریتی، 3- تجهیزات سنگین و 4- تجهیزات سبک؛ بخش فنی با چهار مؤلفه 1-ارتباط فنی، 2-دانش کارکنان، 3-تجهیزات به‌روز و 4- تجربه کارکنان؛ عوامل سیاسی با چهار مؤلفه 1- اصلاح دیدگاه، 2-کسب لابی، 3-توجه به کشورهای کمتر توسعه‌یافته و 4- ارتباطات مالی و عامل مدیریت بازرگانی با چهار مؤلفه 1- انتخاب شیوه صحیح صادرات، 2- حضور در تصمیمات کلان،
3- برند سازی و 4- به‌روزرسانی و تخصص، به‌عنوان عوامل مؤثر بر توسعه صادرات فنی مهندسی تعیین شدند.

کلیدواژه‌ها


 E. Ode, & Ayavoo, R. (2020). The mediating role of knowledge application in the relationship between knowledge##management practices and firm innovation. Journal of Innovation & Knowledge, 5(3), 210-218.##N. Baporikar (2007). Entrepreneurship Development & Project Management. New Delhi: Himalaya Publishing House##N. Baporikar, (2007). Entrepreneurship Development & Project Management. New Delhi: Himalaya Publishing House##F .Ebrahimi Soleimani, Gholamreza (2016) Programs and actions of developed and developing countries to develop the market of micro, small and medium enterprises, Journal of Management and Entrepreneurship Studies 2 (In Persian) ( 9 ##O. Khan, Daddi, T., & Iraldo, F. (2020). Microfoundations of dynamic capabilities: Insights from circular economy business cases. Business Strategy and the Environment, 29(3), 1479-1493##M. Anousheh; Mousavi Naqabi, Seyed Mojtaba (1398) Export Consortia and Export Management Companies Export Development Strategy for Small and Medium Enterprises, National Conference on Futurology, Management and Sustainable Development, Tehran. (In Persian)##F. Antoldi, Cerrato, D., & Depperu, D. (2013). SMEs export consortia and the development of intangible resources. Journal of small business and enterprise development.##N. Baporikar,& Fotolela, R. (2020). Strategic Brand Management in SMEs for Competitive Advantage##A. Shakeri, (2012) Macroeconomics, Theories and Policies, Rafi Publications, Third Edition, Vol. (In Persian)##M. Azimi (2015) A Study of Factors Affecting the Purchase of Iranian Export Dairy Products in Afghanistan (Case Study of Herat City) Ferdowsi University of Mashhad. (In Persian)##D. Keshani (2007) Consortium and Technology Guidance, Sixth Conference of Industries and Mines Research and Development Centers, Tehran. (In Persian)##Ghasemi, Hamidreza, 2019, Estimating the country's non-oil exports and adapting them to the quantitative objectives of the Sixth Development Plan, 3rd International Conference on New Developments in Management, Economics and Accounting, Tehran, https://civilica.com/doc/949341(In Persian)##L. Camanzi & Giua, C. (2020). SME network relationships and competitive strategies in the agri-food sector. European Business Review##A. Carpes, Scherer, F. L., de Moura Carvalho, B., & dos Santos, M. B. (2013). Performance exportadora em MPEs: os consórcios de exportação como estratégia eficaz? Export performance in MSB: the export consortia as effective strategy?. Revista da Micro e Pequena Empresa, 7(1), 32-47.##P. Cruickshank, & Rolland, D. (2006). Entrepreneurial success through networks and social capital: Exploratory considerations from gem research in New Zealand. Journal of Small Business and Entrepreneurship, 19(1), 63–80.##M. Czinkota, R., & Onto, J. G. (2015). Export trading companies: a promise yet unfulfilled. In Proceedings of the 1990 Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference (pp. 135-139). Springer, Cham.##M. Hoque, T., Ahammad, M. F., Tzokas, N., & Gabay, G. (2020). Dimensions of dynamic marketing capability and export performance. Journal of Knowledge Management.##K. Ahmadzadeh, Yavari, Kazem; Asari Arani, Abbas; Sahabi, Bahram (2012) Investigating the Factors Affecting the Export of Services Case Study: Export of Technical and Engineering Services Economic Research Journal 12 (47) 1-20. (In Persian)##S. Javadian, Qasem Pourganji, Seyed Fatemeh (2013) Examining the Export of Technical and Engineering Services, The First International Conference on Political Epic (with an Approach to Middle East Developments) and Economic Epic (with an Approach to Management and Accounting), Roodehen. H. Zeidanloo and J. M. Zadeh, “A Taxonomy of Botnet Detection Techniques,” 3rd IEEE Conference paper, 2010. (In Persian)##F. Arabi, Mostofi, Mohammad Reza (2015) Strategies for promoting the export of technical and engineering services, International Conference on Management and Social Sciences 9.##A. Khabaz Ghazvini, Motameni, Alireza; Old Zakir, Seyedeh Masoumeh; Rezapour, Manijeh (2017) Export Problems of Technical and Engineering Services in the Construction Industry, 2nd International Conference on Management Cohesion and Development Economics, Tehran (In Persian).##L. Yang & Maskus, K. E. (2009). Intellectual property rights, technology transfer and exports in developing countries. Journal of Development Economics, 90(2), 231-236.‏##C.Villar, Alegre, J., & Pla-Barber, J. (2014). Exploring the role of knowledge management practices on exports: A dynamic capabilities view. International Business Review, 23(1), 38-44.‏##P. Mikalef, Krogstie, J., Pappas, I. O., & Pavlou, P. (2020). Exploring the relationship between big data analytics capability and competitive performance: The mediating roles of dynamic and operational capabilities. Information & Management, 57(2), 10316##Jadid al-Islami, Samarra and Sobhieh, Mohammad Hossein, 2019, Challenges and Strategies to Facilitate and Expand the Export of Technical and Engineering Services in Iran, 15th International Conference on Project Management in Iran, Tehran, https://civilica.com/doc/1118823(InPersian)