1
مدیریت.مدیریت.دانشگاه آزاد تهران مرکز.تهران .تهران
2
دانشگاه تهران
3
مدییریت تهران تهران دانشگاه علوم تحقیقات
چکیده
تجارت خدمات طی چند دهه اخیر، به ویژه در کشورهای در حال توسعه دارای روندی رو به رشد بوده است. صادرات خدمات علاوه بر توسعه بخش کالایی، باعث اشتغال زایی، بهبود تراز تجاری و رشد اقتصادی کشورها می شود. در این پژوهش الگو توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی طراحی شد. ایـن تحقیـق از حیـث هدف،کاربـردی و از حیـث روش، پیمایشـی اسـت و بـا مطالعـات کتابخانه ای و مصاحبه صورت پذیرفت. درنهایت در بخش مصاحبه 20 نفر از خبرگان و متخصصان با تجربه شناسایی شدند پس از مطالعه مبانی نظری، بر مبنای مجهولات ادبیات تحقیق، سؤالات مصاحبه طراحی و پس از انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته و تجزیهوتحلیل آن، عوامل تاثیرگذار شناسایی و ازنظر خبرگان به تائید رسید جامعه آماری شامل خبرگان شرکتهای فعال صادرکننده خدمات فنی مهندسی بود .پس از احصاء عوامل، تحلیل عاملی انجامشده و برای هر عامل ضریب مسیر طراحی گردید. عوامل 1- استاندارد، 2- فنی، 3- سیاسی و 4-مدیریت بازرگانی به ترتیب عوامل اصلی مؤثر بر توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی تعیین شدند. عامل استاندارد با چهار مولفه 1-خدمات، 2-رویه مدیریتی، 3- تجهیزات سنگین و 4- تجهیزات سبک؛ بخش فنی با چهار مولفه 1-ارتباط فنی، 2-دانش پرسنل، 3-تجهیزات بهروز و 4- تجربه پرسنل؛ عوامل سیاسی با چهار مولفه 1- اصلاح دیدگاه، 2-کسب لابی، 3-توجه به کشورهای کمتر توسعهیافته و 4- ارتباطات مالی و عامل مدیریت بازرگانی با چهار مولفه 1-انتخاب شیوه صحیح صادرات، 2-حضور در تصمیمات کلان، 3-برندسازی و 4-بروز رسانی و تخصص، بهعنوان عوامل مؤثر بر توسعه صادرات فنی مهندسی تعیین شدند.