استفاده از مهندسی ارزش در انتخاب قوس با شعاع کم – تونل مکانیزه خط 3 قطار شهری مشهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس خدمات مهندسی- شرکت ایمن سازان تدبیر پارس

2 کارشناس خدمات مهندسی - شرکت ایمن سازان تدبیر پارس

3 مدیر خدمات مهندسی - شرکت ایمن سازان تدبیر پارس

4 مدیر مهندسی - شرکت ایمن سازان تدبیر پارس

چکیده

یکی از محدودیت‌های حفاری مکانیزه تونل در مقایسه با روش‌های حفاری سنتی، ایجاد قوس‌های تند می‌باشد؛ علاوه بر این، در صورت توأم شدن قوس‌های دارای شعاع کم با معارضین سطحی و زیرسطحی، مشکلات و محدودیت‌های حفاری، دوچندان می‌گردد. به طور معمول برای عبور ایمن از این معارضین گزینه‌هایی نظیر تغییر مسیر، پیشنهاد بهسازی و طرح‌های حفاظتی در فاز قبل از اجرا در دسترس طراحان می‌باشد. با توجه به طراحی اولیه پلان و پروفیل در تونل غربی خط 3 قطار شهری مشهد، اجرای بخشی از مسیر با چالش‌های مهمی از جمله هم‌زمانی قوس 300 متر با عبور از زیر ساختمان‌های اقامتی و تجاری بلندمرتبه در منطقه روبه‌رو بوده است. پس از مطالعات و بررسی‌های به عمل آمده، اجرای قوس با شعاع غیر معمول 270 متر در دستور کار قرار گرفت. برای پیشگیری از مشکلات حفاری در قوس تند، تمهیدات لازم به کار گیری شده است؛ برخی از این تمهیدات عبارت‌اند از اجرای طرح‌های حفاظتی ساختمان‌های جنوبی بلوار فردوسی و ساختمان زیبا سازه، تعویض براش و ابزارهای برشی، تعیین موقعیت درست کلید در رینگ، طرح چینش ویژه اینورت‌ها و طراحی نوار نقاله که باعث حفاری با کیفیت مناسب در قوس گردید. از نظر مهندسی ارزش نیز انتخاب و اجرای قوس با شعاع 270 متر، معادل 20 میلیارد ریال صرفه‌جویی در پی داشته است.

کلیدواژه‌ها